Ana içeriğe atla

HAMAM BÖCEĞİ TEORİSİ

 HAMAM BÖCEĞİ TEORİSİ



Bu gün sizlerle bir teori üzerinden konuşmak istiyorum. Aslında bu teori öyle bir psikolog tarafından falan ortaya atılmadı. Bu teoriyi ortaya atan Google CEO'su! Hemen size teoriyi bırakayım.

Bir gün bir restoranda oturuyordum. Oturduğum sırada bir hamam böceği aniden uçtu ve bir bayanın üzerine kondu. Kadın bunu gördükten sonra çığlık atıp zıplamaya başladı. Paniklemiş yüzü, titreyen sesi ve zıplayan vücudu ile tamamen savunmasız bir şekilde hamam böceğinden kurtulmaya çalışıyordu. Bu süreçte oturduğu arkadaşları da paniklemeye başladı.Hamam böceği sonunda kadının üzerinden düştü, ancak bu sefer de gruptaki başka bir bayanın üzerine geldi. Bu sefer de bu kadın aynı olayları yaşamaya başladı. Bu süreçte yardımcı olmak için hızlıca bir garson geldi. Kadın debelenirken hamam böceği bu sefer garsonun üzerine düştü. Garson bunu görünce hiçbir şey yapmadı, sakince durdu ve gömleğinde duran hamam böceğinin davranışını gözlemledi. Hamam böceğini parmaklarıyla tuttu ve restoranın dışına attı. Bu sırada ben de kahvemi yudumluyordum ve bu eğlenceyi izliyordum. Bu sahneleri gördükten sonra aklıma birkaç düşünce ve merak konusu geldi. Bu davranışlardan hamam böceği mi sorumluydu? Eğer öyleyse neden garson rahatsız olmadı? Asıl sıkıntı hamamböceğinde değil, garsonun yaptığını yapamayan bayanlardaydı. O an fark ettim ki beni rahatsız eden babam, patronum veya karımın bağırması değil, beni rahatsız eden bağırışlardan gelen rahatsızlığı kontrol edemememdi. Beni rahatsız eden trafiğin sıkışık olması değil, trafik sıkışıklığının verdiği rahatsızlığa karşı koyamamamdı. Sorundan çok kendim kaos yaratıyordum. Garson cevap verirken kadınlar tepki göstermişti. Tepkiler içgüdüsel olarak gösterilirken, cevaplar düşünüldükten sonra oluşmuş şeylerdir. Stres ve acele kararlar almamak için düşünülür. Hayatı anlamanın en güzel yolu.
   Bu teori aslında bize çok güzel bir ders veriyor! Bize kendimiz için güzel bir soru bırakıyor. Biz hayatımızdaki olaylara tepki mi gösteriyor yoksa cevap mı veriyoruz? Aslında uzun süredir farkında olmadan yapmaya çalıştığım şey buymuş. Yeni fark ettim. Ancak bunu denemeye başladığımdan beri hayatım ilginç bir şekilde daha sorunsuz hâle gelmeye başladı. Çünkü olaylara tepki vermek hayatlarımızı kaosa sürüklüyor. Cevap vermeyi öğrenmeliyiz. Cevap vermenin de öncesinde dikkatli dinlemek çok önemlidir. Bu teoriyi ortaya atan adamın üzerine dikkatlerinizi çekmek istiyorum. Olaya tepki vermedi! Sadece dikkatli bir şekilde izledi/dinledi. Daha sonra ise dersini aldı. Her gün hayatımızın küçük bir kısmını bile dinlemiyi öğrenebilirsek eğer çoğu şeyi değiştirebilir. Ve zaman geçtikçe uygun bir dille cevap vermeyi keşfedebiliriz.

Aynı şeyleri yapıp farklı sonuç beklemek aptallıktır.
    Başarısızlık konusunda da olay tam böyle işliyor. Hatalarımızdan çıkardığımız dersler bizi daha hatasız bir insan yapacak. Hamam böceği teorisindeki kadınların verdiği tepki gibi olmasın. Kaybetmek doğamızda var! Fakat yeniden ayağa kalkma gücümüz de doğamızda var. İnsan fiziksel olarak tamdır. Onu yarı yolda bırakan ise sonradan kazanmış olduğu kusurlu davranışlarıdır. Yapmaya çalıştığım şeyi beni yakından tanıyanlar bilir. Özellikle son 1 yıldır kusurlu gördüğüm davranışlarımı törpülemeye çalışıyorum. Bu yöntemimin başarılı olacağını düşünüyorum. Eğer bu blogu uzun süre takip ederseniz belki de birşeyler başardığımda buradan öğrenip yöntemimi sınamış olursunuz.

Yorumlar